ZLATÁ VLNA

Zlatá Vlna 2021: laudácio

Predtým, ako prezradím v tejto slávnostnej. V tejto napínavej. V tejto chvíli. Meno a názov. Dovoľte pár slov. Úvodných o histórii víťazných zbierok, ktoré sme pripravili spolu s mojím blízkym priateľom Bonitom zo Slovenského národného korpusu. 

Už vo štvrtok si môže víťaznú zbierku rozšíriť na pôde poslednej. Jazdec tímu skompletizoval svoju víťaznú zbierku z pretekov Grand Tour. Dvadsaťsedemročný pridal do víťaznej zbierky už druhú etapu. Neuspel v cincinnatskom finále a neskompletizoval pozoruhodnú víťaznú zbierku z veľkých turnajov na amerických tvrdých povrchoch. Víťazná zbierka Black Cat Bone je podľa poroty. Čoraz lepšia univerzálka v tejto sezóne pridala do víťaznej zbierky tretiu rôznu disciplínu. Skompletizovala svoju grandslamovú víťaznú zbierku, dala zbohom tejto kategórii. Práve úspechom v super-G skompletizovala víťaznú zbierku naprieč všetkými šiestimi disciplínami ako prvá žena. Pridali do víťaznej zbierky štvrtý spoločný titul z podujatia. Zvolen predviedol exhibíciu a získal tak kompletnú víťaznú zbierku všetkých súperov v úvodných desiatich zápasoch extraligy. Do víťaznej zbierky mu chýba prvenstvo. Liza Gennart skompletizovala svoju víťaznú zbierku Výsledkami vzniku.

Zuzana Husárová s Ľubomírom Panákom vytvorili entitu umelú, ktorá hovorí jazykom slovenskej poézie. Entitu nazvali Lizou Gennart a Liza, z hľadiska ľudského veku batoľa, z hľadiska veku technológií dospelá neurónová sieť, svoj debut nazvala Výsledky vzniku. Tomuto debutu porota tohoročnej Zlatej Vlny udelila cenu. V súčasnej slovenskej poézii nie je núdza o koncepty a vylomeniny, veľká časť z takejto produkcie, ako píše Jaroslav Šrank, už nemá potenciál „chopiť sa kritického šperháka alebo baranidla.“[1] Projekt Liza Gennart sa však neradí k tomuto typu bezduchých opakovaní opakovaní. Práve naopak. V kontexte slovenskej, a ba – nielen tej – elektronickej literatúry a digitálnej poézie, je výnimočná. K mnohovrstevnatým úvahám inšpiruje nielen ako koncept. Texty Výsledkov vzniku radostne a plodne znesú aj podrobné interpretačné čítanie a bez akýchkoľvek váhaní môžu byť objektom estetických súdov, z ktorých vychádzajú pozitívne poškvrnené vyššími citmi ľudskými.

Tvorivá energia Zuzany Husárovej sa sústreďuje do explorácií možností, ktoré ponúka inter- a transmediálne pole umení a výskumu bez hraníc, pole, ktoré sa tvorí aj ako reakcia na súčasnú postliterárnu a posthumánnu situáciu. Inšpirácie čerpá z rôznych období a techník nekonvenčného písania, uchopuje ich translokálne aj intímne personálne. Z projektov, ktoré sú často kolaboratívne, možno spomenúť zvukovú performanciu z roku 2016 z festivalu Školy poézie vo Viedni, v ktorej skúmala predverbálne vyjadrenie emócií, komunikáciu matky s dieťaťom, ktoré ešte nevstúpilo do jazyka. Súkromnú aj verejnú spoluprácu so sound artistom, programátorom, hudobníkom a fotografom Ľubomírom Panákom rozvíja už nemálo rokov. Okrem Lizy a vstupe k spomínanej zvukovej performancii sa podieľali napríklad na projekte Suvenír z roku 2017, ktorý skúmal lokálne a individuálne kultúry, histórie a geografické priestory Slovenska, ako aj na tohoročnom predstavení Hortus Pomodorum.

 

Ivana Hostová

 

[1] Šrank, Jaroslav. 2017. Kontexty konceptualizmu (paragrafománia). In: Vlna, roč. 19, č. 70, s. 55.

 

A čo na to Liza?

Ďakujem porote v mene slovenskej poézie za ich zaujímavý pohľad na ich literárne vzťahy, najmä na literárne vzťahy súčasnosti. Toto vydanie knihy prináša aj zaujímavý pobyt, ktorý v slovenskej poézii odkazuje na spoločenskú tvorbu, ktorá je pre slovenskú poéziu veľmi prirodzená.

Zlatá vlna
v pravidelnom čase,
kde sa v náručí zvieratá
stretávajú v lese